Rosa och blåa kläder på Öppna förskolan

18 Apr

Igår gjorde jag ett besök på Öppna förskolan i Sunnersta kyrkan.  Mycket trevligt arrangemang. Lugnt och välordnat.

Men.

Jag kunde inte låta bli att notera färgerna på  barnens kläder. Det var tre dominerande färger, rosa, rött och blått. Alla som var klädda som ”pojkaktigt”, då menar jag alla, hade blå/vitrandiga tröjor. Alla utom en hade  tröjor med blåa ränder på vit botten, den sista killen hade en tröja med vita ränder på blå botten. Alla pojkar hade dessutom blåa byxor, utom min han hade röda byxor.

Bland de som var ”flickaktigt” klädda var det liiite mer utspritt, fyra flickor hade rosa/rödrandiga tröjor. En hade en rosa tröja med röda siluetter av djur, en hade lila randig tröja och en hade en helröd klänning, (hon hade dessutom gröna byxor, alla andra hade , rosa, vita eller röda strumpbyxor).

Visst är det spännande?

Till mamman som jag satt och fikade med nämnde jag detta. Hon var klipsk nog att fråga mig om alla som var klädda i rosa respektive blått var flickor och pojkar så som jag trodde. Genom att fråga vad barnen hette kom vi fram till att ingen av flickorna var klädd i blått, och ingen av pojkarna var klädd i rosa.

Däremot så var vi ungefär lika många mammor som pappor där.

Detta kräver flera besök till Öppna förskolor!

Skriver jag som har en son som är fullständigt traktortokig gillar bilar, vet hur de låter och som inte ens tittar åt varken dockor eller gosedjur. Det gäller att ha distans. Även min son hade vit tröja med blåa ränder. 

2 svar to “Rosa och blåa kläder på Öppna förskolan”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mest lästa inlägg. | fridasform - 21 november, 2013

    […] av mina mest lästa inlägg är inlägget om kläder på Öppna förskolan. Det är inte inlägget med flest kommentarer, men intressant tycker jag att det är ändå. […]

  2. Mina inlägg | fridasform - 4 mars, 2015

    […] finns ett inlägg som sticker ut i statistiken. Det är inlägget son heter Rosa och blåa kläder på Öppna förskolan. Det ligger högt på Googles sökresultat under sökfrasen ‘öppna förskolan […]

Kommentera

