Kakbak och snöslask – uppdaterad

13 Apr

Igår blev det spetssockerkaka, idag tror jag det blir småkakor, det känns lagom att baka idag när det är snöslask utanför fönstret.

Återkommer!

Uppdatering:

Idag har jag provat att baka knäckflarn. Det är en enkel smet som man bara rör ihop i samma kastrull som man smälter smöret i, och sen ska den klickas ut på plåten (använd bakplåtspapper och inte siliconunderlägg). Eftersom en sats skulle bli ca 50 kakor så klickade jag ut mellan 12 och 15 klickar på första plåten men efter tre av de fem minuterna i ugnen var där bara en enda stor kaka då alla hade flutit samman. Och eftersom jag inte orkade stå och grädda kakor hela kvällen så fortsatte jag att ha ganska många kakor på plåtarna, men bästa hade nog varit om man hållit sig till ca 6-7 kakor/plåt. Då smälter de ut och blir stora runda fina tunna flarn. Vill man tror jag att  man hade kunnat sätta över en kopp och fått fina knäckskålar. Istället fick jag nu klippa den stora kakan i flera små kakor innan den helt stelnade, men kakorna är härligt sega och goda så jag är inte ledsen för det.

Knäckflarn

Knäckflarn

Kommentera

