Kurs – utan Kurt men med tecken.

11 Apr

Igår var jag iväg på kursen  Tecken som AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation).

Det är en kurs om Habiliteringen i Uppsala ger, den är gratis, det är fem tillfällen på ca 1,5 timme/per gång och vi kommer få lära oss massor med tecken. Jag trodde att vi skulle vara en lite grupp, någonstans mellan 10-20 personer kanske, men oj så fel jag hade. Det var närmare 80 personer anmälda och vi var kanske 70 personer där. Jag vill verkligen rekommendera alla som har någon i sin närhet som använder tecken, eller om du som jag tänk att ”jag skulle vilja lära mig teckenspråk” så är det här en perfekt början.

Jag har använt tecken tillsammans med min son sen han var ca 7 månader, och idag kan han (1,5 år) många tecken och tecknar ofta när han vill ha något (tex, välling, vatten, ost, skinka, smörgås, kaka, titta på film) eller när han ser något (t.ex bil, hund, anka, höna, traktor) samtidigt som han säger det.

Jag tycker att olika typer av kommunikation är spännande.

Efter första tillfället tycker jag att kursen verkar enkel och lovande. Det känns som att den är på en bra nivå och att det inte är en massa onödigt jidder. Vi är där för att lära oss tecken och det gör vi, i ett rasande tempo. Igår gick vi igenom många nyttiga småord och ord som hör våren, påsken och uteleken till. Det hela avslutades med att vi tecknade och sjöng Blåsippan ute i backarna står, Gubben i lådan och Jag öppnar fönstret och tittar ut.

Teckenbilden för hus

Teckenbilden för hus. Bilden lånad.

Kommentera

