Har hittat en hundblogg att följa

11 Mar

Jag är en hundägare med ganska så starka åsikter om hur man beter sig när man är ute på promenad med sin hund. Däremot så har jag inte riktigt så bra uppfostran på min hund som jag skulle vilja att jag hade. Kanske har jag fel ras, men mest tror jag det handlar om min brist på tålamod i att träna träna träna  och åter träna….

image

Däremot går vår son och vår hund alldeles förträffligt bra ihop. Jag var idag in på Agrias hemsida, där jag såg att Fredrik Steen har en blogg. Jag fastande för ett blogginlägg där han har skrivit  att barn och hund inte hör ihop men sedan utvecklar och skriver En hund är inte ett barns leksak, däremot kan det vara världens bästa lekkamrat!  Det gjorde att jag tänkte ge bloggen en chans och lade till den i mitt RSS-flöde.

Vi har för dig som inte vet, en dansk svensk gårdshund som heter Malcom, som numera är tre fyra år.

”Gårdshunden tycker mycket om värme och ligger ofta och kopplar av i solen. Det är en utpräglad väktare som omedelbart slår larm om främlingar kommer in på dess hemområde. I övrigt är den inte en skällig ras.”

Saxat från Om rasenwww.gardshund.com

Jag kommenterade hans inlägg med hur vår son och hund går ihop så här:

Vi har en dansk/svensk gårdshund, hanhund, på 4 år och en pojke på 1,5 år. De är som syskon. De bråkar om sittplatsen i soffan, de vill ha samma gamla tennisboll samtidigt som de kan leka med varandra och sitta fint bredvid varandra och titta ut genom fönstret.

Jag skulle påstå att de har mycket nytta och glädje av varandra, både barnet och hunden blir stimulerade av sällskapet de ger varandra.

Hunden får inte ligga i barnet säng, och barnet få inte sitta i hundens bädd. Man får inte störa hunden när han äter/dricker men däremot ge honom hundmat i skålen när det är matdags (men inte (!) ge mat från bordet som morfar gör med sin hund… )

 

Nu tar vi en promenad till hundrastgården.

Kommentera

