250 dagar, men fel dagar.

30 Jan

Jag bor i Uppsala kommun.
Jag har ett barn.
Jag har honom inte på förskola.
Jag tar inte ut A-kassa, sjukersättning eller annan ersättning.
Jag har hittills tagit ut föräldradagar, idag 255 st.
Jag har inget jobb. (Har du ett kvällsjobb/helgjobb på lut så ge mig det! Det där med att söka tycker jag är jobbigt.)

Så.

För att vara hemma och ta hand om min son tänkt jag att kunde söka vårdnadsbidrag, nu när det finns i den kommunen jag bor. Bra.

Och oj vad jag har läst på,  räknat dagar och ansökt om vårdnadsbidrag men jag fick avslag för att jag sökte försent, för februari men från mars skulle det gå bra. Och så läste jag igen, det står ju:

Vårdnadsbidrag lämnas tidigast efter det att föräldrapenning har tagits emot för sammanlagt 250 hela dagar (på sjukpenning- eller grundnivå).

Den där parentesen, varför står det inom parentes?! Det är ju klart avgörande! Vi har tagit ut 255 dagar, men bara 187 på sjukpenningnivå. Om jag valt att ta ut de där  68 dagarna som  jag idag har som lägsta nivå som sjukpenningdagar från början så hade jag inte haft något problem. Nu har jag det.

Tack för den televerket. 

(Egentligen hade jag tänkt visa en bild på de semlor jag och maken har ätit i kväll, men de var så goda så någon bild hann jag inte ta innan de var slut. Receptet på bullarna var från min mormors Sju sorters kakor från 1985 och det är väldigt gott. Receptet på mandelmassan som jag gjort själv hämtade jag här.

Kommentera

